Brug naturen som møderum!

Der er efterhånden meget forskning der viser at naturen og det at være udendørs, gør noget andet og tit er bedre i forhold til at være indendørs i menneskeskabte rammer. En del af forskningen er dog rette mod børn og hvad naturen kan som læringsrum i skolen eller for børn med specielle behov. Men jeg tror på, at dette ikke kun gælder børn, men gælder alle mennesker.

Vi har desværre en tendens til, som voksne, at skubbe børnene foran os og pege på alt det som er godt for dem, men glemmer tit, at det selv samme kan være godt for os voksne. Det tydeligste eksempel er nok de voksne der cykler sammen med deres børn, hvor børnene har cykelhjelm på, men de voksne ikke har.

Så når vi nu peger på at børn skal ud i naturen, da det skaber ny og bedre læring og sundere børn, så kan det være vi også selv skal forsøge at bruge naturen noget mere. Det kunne jo være, at det skaber sundere og klogere voksne.

Et sted at starte kan f.eks. være de møder vi holder med hinanden på arbejdet hver eneste dag. Mødelokalets arkitektur fastholder os i en bestemt kontekst. Fokus er på ordstyrer/oplægsholder/underviser, og bordene er opstillet så vi kan sidde med vores telefon og computer foran os, gemme os og føle os trygge – eller bare sikre os at vi ikke går glip af noget af det der sker udenfor møderummet.
Indretningen er menneskeskabt, firkanten og forudsigelig. Vi bruger typisk de samme lokaler og sidder på de samme pladser. Også selvom vi flytter os til konferencefaciliteter i den anden ende af landet.
Mødelokalet har også sin ret og en funktion, men hvis vi vil skabe udvikling og udvide vores perspektiv, er vi nødt til at ændre vores mulighed for “udsyn” – vi skal ændre vores “læringsrum”.

I uderummet er der ikke noget der er skabt m.h.p. et møde eller et oplæg. Det kræver en anden opmærksomhed og bringer et “økologisk” perspektiv ind i konteksten. Vi er i højere grad nødt til at tænke i sammenhænge og helheder, når vi er sammen, da der ikke er noget der nødvendigvis er givet på forhånd.
Men samtidig skaber naturen mental ro, hvilket der er forskning omkring ADHD børn som viser. Og vi er nok også nogle voksne der har lidt ADHD.

Naturen kan noget andet end mødelokaler og konferencecentre. Naturen skaber et andet rum for samvær mellem mennesker og dermed for vores daglige relationer. Det skaber et andet rum for udvikling og læring end de indendørs rammer kan.

Naturen kan udvide vores udsyn, bogstaveligt talt, men også i overført betydning. Den frisætter os rent mentalt og giver mulighed for fornyede relationer og fornyede relationer giver en anderledes dialog og skaber nye perspektiver.

Vi kan bruge naturen til…
  • Bare at være og reflektere – stille, alene, sammen med andre eller på vandring.
  • Udviklings- og møderum – under åben himmel, rundt om et bål eller under en overdækning.
  • Aktivitetsrum – hvor vi gør noget andet sammen, leger, samarbejder eller laver mad over bål.

Læs mere om hvad I kan som virksomhed på naturecontext.dk